lördag 7 mars 2009

Okej, Manchester, semestern - so far.

Intresset okar hela tiden, staden vaxer och tegelhusen tycks bli rodare. I London vandrade jag i Hyde Park, at bagels och gjorde Europas storsta bokaffar.

Mitt forosk att vara laidback (och lamna Birkenstrasse 1.50 innan take off) gav mig en svettig s-bahnfard, en sprintspurt till terminalen och oroade 'hurry' av flygpersonal som jag desperat fragade om vagen. Men fram kom jag.

Val i Manchester inhandlas 'Morrisseys Manchester - The Essential The Smiths Tour'. Sen far jag ocksa en egen personlig guide som foljer mig, likt pa skattjakt, till alla byggnader, venues och affarer som pa nagot satt hjalpt att skapa historia. Pa Urbis (arty museum) och cool installation om Black Panters upptacker jag att Factory Recordstouren gar aven under vintern. Pa vag dit hinner jag se vacker men obehaglig fotoutstallning om kriget i Irak. Guiden (som bar runt pa samma Factorybok jag har i min bokhylla) kan allt och tipsar mig om Liverpool. Han tycker jag ska komma forbi Urbis nagon dag. Mycket trevligt, men jag kan inte lata bli att kanna mig alldeles for medveten om att min datorvaska och resvaska tydligt visar Factorys forsta skivslapp (nagot han redan kommenterat). Lite skams jag.

I London har det oppnat ett nytt pop och rock museum, det tycks ha en imponerande samling av Sex Pistolskitsch.

Jag ater ocksa massor av kott. Och det ar SA javla GOTT! Semester och fritt atande.

1 kommentar:

Anonym sa...

härligt att höra att du mår bra :) Jag fick tillbaka min grammatiktenta idag och jag klarade den :D så sjukt skönt!