måndag 30 november 2009

"Har du barn?" "Har du man?" "Har du hus" "Har du djur?"

- Nej jag har ingenting.

"Har du en mamma?" "Har du en pappa?" "Har du syskon?" "Har du en bror?" "Har du en syster?"

- Ja, ja, ja och båda.


Sjätteklass och lärarvikarie idag. Alla frågor från ett och samma barn, eller ungdom, som jag antar de ser sig som. På rasten var de ute och spelade fotboll, hårt och intensivt. Men de lekte fortfarande.

Sjätteklass i hemstaden var då det var extremt viktigt att ögonbrynen inte var tjockare än två millimeter, att man hade 17 färger av jazzbyxor och att allt skulle vara ifyllt med hård kajal. Och alla önskade på något sätt delaktighet i den duo som fick hångelförbud på skoltid. Jag själv var nog stoltast över min grå plyschkofta med dragkedja som alla de coola tjejerna tyckte var 'råklämmig'.

Allt jag gör här är att beklaga mig över att nord-norge saknar genusperspektiv, att någon har spytt rosa på alla flickor i dagisålder (vilket någon ju faktiskt har gjort). Men de är kanske åtminstone barn lite längre.

Inga kommentarer: