fredag 29 augusti 2008

Peking

For resan har startat!

Okej, hanad blev jag nastintill da jag skickade oroliga mail till resebyran. Nordkorea tycker tydligen om Sverige fortfarande!

Vi befinner oss nu i Peking, och har om man raknar bort korta stopp i Helsingfors och Moskva varit pa resande fot i 9 dagar. Tagresan var kanske inte den mest produktiva, da allt vi gjorde kretsade kring somn och mat. Allra mest mat - atandes och drommandes. Kvarstar gor dock att sju dygn inte kandes som sju dygn och att man klarar sig utan dusch langre an man tror.

Helsingfors museum of contemporary art ar val vart ett besok.
Moskva ar dessvarre inte det och ar garanterat min samsta stad. Staden toppas endast utav hela kollektivet, Ryssland (trots att sma sota gummor emellanat salde goda vita brod, pannkakor och gronsaksknyten pa perrongen). Dit har jag absolut inga planer pa att nagonsin atervanda.


Val landad, och stundtals sovande i en riktig sang, maste jag anstrange mig for att inte dra pa mig skygglapparna, glomma allt negativt kina innebar, och skriva in mig nagonstans for att lara mig spraket och stanna permanent. Jag har under eftermiddagen gottat mig at guidebokens (var andra inforskaffad, da min blev beslagtagen vid granskontrollen. En karta som visade Taiwan som eget land var allt som kravdes. Sjukaste var dock att vi nar vi kom till hostelet hittade exakt samma bok till salu. Skygglappar...hmm) alla tips. Cafeer och restauranger. Mat och dryck. Te! Peking har potential att bli en favorit!

2 kommentarer:

Anonym sa...

vad skönt att ni äntligen är framme! men du jag undrar om det där mailet,,,jag har inte fått något hmm....men men äntligen får ni sträcka på benen och på med nyfikenhatten :)

Unknown sa...

hej malin!:) vad glad jag blir av att höra din röst äntligen (jag hör den inombords). Vad skönt att ni överlevt tågresan utan större bekymmer. Jag längtar redan nu tills vi ses. Du och jag på stranden, vilken härlig bild!